sklep@ole.pl, +48 61 855 20 85

Odświeżacz powietrza - jak wybrać odpowiedni?

17-03-2016
Zapach przekazuje wiele informacji i może silnie oddziaływać na emocje i podejmowanie decyzji, dlatego stosuje się go w obszarach komercyjnych. Jego siła i wpływ na człowieka są z powodzeniem wykorzystywane przez wiele firm. Dzięki odpowiednio dobranej kompozycji zapachowej przyciąga się klienta i buduje jego lojalność. Tego typu działania noszą nazwę aromamarketingu lub marketingu zapachowego.

Zalety stosowania odświeżaczy powietrza

Komunikację z klientem za pomocą dźwięków i obrazów warto uzupełnić, zwłaszcza, że nie są do tego potrzebne duże nakłady finansowe. Dużą zaletą tej formy marketingu są niskie koszty i powszechna dostępność. 

kompozycje zapachowe wkłady zapachoweOdświeżacze powietrza w aerozolu, które zazwyczaj wystarczają na min. miesiąc, to koszt od ok. 14 do 30 zł brutto. Automatyczne odświeżacze powietrza, które po zaprogramowaniu samoczynnie dozują zapach, to wydatek od ok. 77 do 230 zł. Elektryczne odświeżacze powietrza są niewielkimi urządzeniami, które można montować na ścianie. Są proste w obsłudze i działają na baterie. Dzięki temu w dyskretny sposób dozują zapach, a osoby niepowołane nie mają do nich dostępu.
 
Zasadniczym pytaniem jest jednak, dlaczego właściwie stosowanie zapachu w obszarach komercyjnych jest tak skuteczne? Zapach oddziałuje bezpośrednio - nie można się przed nim uchronić, a co ważniejsze gdy jest dobrze dobrany, człowiek chce w nim przebywać i powracać w miejsce, które tak dobrze mu się kojarzy. Poza tym wpływa na człowieka na poziomie świadomym i nieświadomym tzn. klienci sklepów, hoteli, kawiarni są nieświadomi, że zapach w danym miejscu jest nieprzypadkowy. Dzięki temu często nie odbierają tej formy marketingu jako środka reklamowego, jak to ma miejsce w przypadku obrazów lub dźwięków, przed którymi mogą uciekać, odwracając wzrok lub nakładając słuchawki z własną muzyką.

Jak dobrać właściwy zapach?

Najważniejszą kwestią jest dobranie odpowiedniego zapachu do danej działalności, aby aromamarketing był rzeczywiście skuteczny. Kompozycja zapachowa powinna być przemyślana, aby kojarzyła się z daną branżą i stanowiła spójny element wizerunku z wystrojem wnętrza, logo firmy i świadczonymi usługami. Przykłady? Relaksująca woń idealnie pasuje do salonu masaży, SPA lub poczekalni w biurze obsługi klienta. Odświeżający wkład zapachowy zalecany jest do obiektów sportowych, jak np. siłownia, klub fitness, basen. Owocowe i kawowe kompozycje zapachowe poleca się do lokalów gastronomicznych, jak restauracje i kawiarnie.

Aby nie zagubić się w gąszczu zapachów, przygotowaliśmy mapę zapachów, która uwzględnia często spotykane kompozycje z informacją do jakiego rodzaju działalności są polecane, a także podział na płeć, tzn. polecane dla kobiet, polecane dla mężczyzn oraz dla obu płci.

Pobierz plik w formie pliku PDF.

mapa zapachów, zapachy w sprayu, dozowniki zapachów
 
Ryszard Kurek

Wszelkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment publikacji (tekst, grafika, obrazy, zdjęcia, pliki oraz inne dane) prezentowany w sklepie internetowym OLE.PL nie może być powielany lub rozpowszechniany w żadnej formie i w żaden sposób bez uprzedniego zezwolenia. Wszelkie znaki towarowe, znaki graficzne, nazwy własne i inne dane są chronione prawem autorskim i należą do ich właścicieli.